Θαλάσσιο καγιάκ και ο εξοπλισμός

Καλοτάξιδο! Απέκτησες το πρώτο σου θαλάσσιο καγιάκ μαζί με ένα καλό κουπί, και ήδη σχεδιάζεις τις πρώτες σου εξορμήσεις. Και ο εξοπλισμός; Αν δεν έχεις υπόψη σου τι παραπάνω χρειάζεται, πέρα από το σκάφος και το κουπί, για μια ευχάριστη και ασφαλή πλεύση, πάμε να τα δούμε όλα μαζί.

Γιάννης Παπαπαναγιώτου

Σίγουρα, η εικόνα ενός κωπηλάτη στην παραλία με ένα καγιάκ και το κουπί στα χέρια, με μοναδικό εξοπλισμό το μαγιό, για λόγους δημοσίας αιδούς, με χρυσό σταυρουδάκι στο λαιμό και ηλιοκαμένο δέρμα, μάλλον δεν είναι αυτό που ακριβώς απαιτείται, προκειμένου να μην ναυαγήσει ο μελαμψός μας κωπηλάτης στα πρώτα κέφια του καιρού.

Έχοντας ήδη αναπτύξει μέσα από τα άρθρα μας, τους τύπους και την ανατομία, τα υλικά κατασκευής των καγιάκ καθώς και τα είδη των κουπιών, θα λέγαμε ότι καλύψαμε βασικές απορίες, για όσους βρίσκονται σε διαδικασία αναζήτησης ενός τέτοιου θαλάσσιου μέσου.

Υπάρχει, όμως, και επιπλέον εξοπλισμός που θα πρέπει να αποκτήσει κάποιος, για να μπορεί να είναι ασφαλής στη θαλάσσια εμπειρία του με το αγαπημένο του σκάφος. Απαιτείται δε ιδιαίτερη σημασία στην επιλογή του, καθώς εκτός από την ασφάλεια επηρεάζει και την άνετη και πολύωρη παραμονή του στο σκάφος.

Σε προηγούμενο άρθρο αναπτύξαμε τη σημασία του ηλεκτρονικού εξοπλισμού στο θαλάσσιο καγιάκ και σε κάποιο επόμενο θα ασχοληθούμε και με τον κατασκηνωτικό εξοπλισμό, sine qua non για όσους επιχειρούν διήμερα ή και πολυήμερα ταξίδια με το σκάφος τους.

Σε αυτό το άρθρο, θα αναφερθούμε στον στάνταρ εξοπλισμό που θα πρέπει να φέρει κάθε κωπηλάτης, ανεξαρτήτως διάρκειας της πλεύσης.

Θα μπορούσαμε να χωρίσουμε τον στάνταρ εξοπλισμό σε δύο κατηγορίες. Σε αυτόν του κωπηλάτη και σε αυτόν του σκάφους.

Εξοπλισμός κωπηλάτη

Καπέλο και γυαλιά

Το καπέλο επιβάλλεται καθώς απομακρύνει την πιθανότητα ηλίασης ή θερμοπληξίας, διατηρώντας τη θερμοκρασία στο κεφάλι σε φυσιολογικά επίπεδα και μπορεί, επιπλέον να προστατεύσει και τα μάτια μας σε έντονη βροχόπτωση. Οπωσδήποτε πρέπει να έχει αντί-UV προστασία και σχοινάκι δεσίματος για να μην το χάσεις στην πρώτη δυνατή σπιλιάδα. Επίσης, αν καλύπτει και τον αυχένα, ακόμα καλύτερα. Εννοείται ότι τις καλοκαιρινές μέρες συνδυάζεται και με ισχυρό αντηλιακό στο πρόσωπο, ενώ στην περίπτωση βροχόπτωσης, η αδιαβροχοποίηση, αν υπάρχει, είναι πλεονέκτημα. Αν και σε κάποιον βαθμό είναι και θέμα προσωπικής προτίμησης, τα πιο κατάλληλα καπέλα για το καγιάκ είναι τύπου bucket, για καλύτερη προστασία από τον ήλιο αλλά και για τη μικρότερη δυνατή αντίσταση στον αέρα. Τα τύπου jockey είναι λιγότερο ενδεδειγμένα, καθώς το σκληρό γείσο δημιουργεί μεγάλη αντίσταση στον αέρα, με πιθανή ακόμα και την απώλεια του καπέλου, σε κάποια δυνατή ριπή. Σε ό,τι αφορά τα γυαλιά, είναι θεωρούμε κάτι παραπάνω από αυτονόητα, ειδικά τις μέρες με έντονη ηλιοφάνεια. Επενδύστε σε γυαλιά ελαφριά με ποιοτικούς φακούς και μην ξεχάσετε και το κορδονάκι, καθώς στο νερό είναι πολύ εύκολο να τα χάσετε.

Σκουφί

Η μεγαλύτερη απώλεια θερμότητας στο ανθρώπινο σώμα, κατά τους χειμερινούς μήνες, συμβαίνει στο κεφάλι. Το σκουφί είναι λοιπόν απαραίτητο, προκειμένου να κρατήσουμε το κεφάλι μας ζεστό. Το μάλλινο δεν ενδείκνυται, καθώς θα βραχεί πολύ εύκολα. Ένα νεοπρέν ή aquatherm είναι μονόδρομος στην περίπτωση του σκουφιού και απολύτως απαραίτητο στην πρακτική των roll. Υπάρχουν πιο light σκουφιά, κατάλληλα για συνθήκες όπου η θερμοκρασία του νερού και του αέρα δεν είναι σε πολύ χαμηλά επίπεδα και full face σκουφιά που σφραγίζουν γύρω από το πρόσωπο, όταν το ψύχος αρχίζει να γίνεται διαπεραστικό. Δεν ξεχνάμε ποτέ ότι στο καγιάκ ντυνόμαστε με βάση τη θερμοκρασία του νερού και όχι με βάση τη θερμοκρασία του αέρα.

Κράνος

Το κράνος δεν το πολυσυνηθίζουμε στον εξοπλισμό μας, σε αντίθεση με τους ξένους κωπηλάτες. Εάν όμως πλέουμε με δυνατό καιρό κοντά σε βραχώδη ακτή ή επιχειρούμε έξοδο σε παραλία με καιρό και βραχώδη βυθό, το κεφάλι μας μπορεί να βρεθεί εκτεθειμένο σε μία κατάσταση ιδιαίτερα απειλητική, αν το σκάφος μας ανατραπεί ή αν αναγκαστούμε να κολυμπήσουμε και ο καιρός μας πάει προς τα βράχια. Άρα, σε αυτές τις συνθήκες φοράμε κράνος για να είμαστε ασφαλείς.

Λίκρα

Η λίκρα είναι ένα ένδυμα απαραίτητο, χειμώνα-καλοκαίρι. Προστατεύει από εγκαύματα στον κορμό και τα χέρια, έχοντας επιπλέον την ιδιότητα να στεγνώνει πολύ πιο εύκολα σε σύγκριση με ένα απλό μπλουζάκι. Σε χαμηλές θερμοκρασίες μπορεί να συνδυαστεί και με ισοθερμικό για προστασία από το κρύο ή με dry top. Χαρακτηρίζεται, μεταξύ άλλων, και από την έλλειψη ραφής κάτω από τη μασχάλη, για να μην ερεθίζει στην κωπηλασία.

Αδιάβροχα Dry top & Cag

Το αδιάβροχο Dry Top είναι αυτό που θα φορέσεις όταν οι θερμοκρασίες περιβάλλοντος φλερτάρουν με αριθμούς κάτω από το 20, ειδικά αν έχει και συννεφιά, αλλά και όταν η θάλασσα είναι κρύα. Υπάρχουν διάφοροι τύποι αλλά οι βασικοί είναι αυτά που προστατεύουν από το σπρέι που πέφτει πάνω σου, που θεωρούνται πιο ελαφρού τύπου, και αυτά που σε κρατούν πλήρως στεγανό στην περίπτωση ανατροπής και εμβάπτισης.

Τα αναγνωρίζεις από τον τρόπο που στεγανοποιούν το λαιμό και τους καρπούς των χεριών. Τα στεγανά διαθέτουν λάτεξ στα άκρα, ενώ τα απλά αδιάβροχα διαθέτουν πιο χαλαρή στεγανότητα με νεοπρέν και κλείσιμο με βέλκρο. Επίσης, μπορεί να διαθέτουν κουκούλα, διάφορες τσέπες, και διαφορά στο πάχος του υλικού. Ενναλακτικά, για όσους αρέσκονται σε χειμερινά roll υπάρχουν και τα Tuilik που είναι ένα ενιαίο ένδυμα τζάκετ με κουκούλα και ποδιά κόκπιτ.

Μαγιό – παντελόνι

Συνήθως, τους περισσότερους μήνες του χρόνου ένα μαγιό αρκεί, μιας και το κάτω μέρος του σώματος είναι προστατευμένο από το κλειστό κόκπιτ. Όταν όμως οι θερμοκρασίες -ειδικά του νερού- είναι χαμηλές, ένα παντελόνι θα μας βοηθήσει να μείνουμε ακόμα πιο ζεστοί. Στα παντελόνια υπάρχει η επιλογή ενός νεοπρέν ή aquatherm εφαρμοστού ή ενός νάιλον διαπνέοντος. Στη δεύτερη περίπτωση, μπορεί το παντελόνι να έχει και ενσωματωμένη κάλτσα από το ίδιο υλικό για (σχεδόν) απόλυτη στεγανότητα, με τη διαφορά ότι απαιτείται προσοχή στο περπάτημα στις παραλίες και παπούτσι για να μην σκιστεί.

Γάντια

Οι δύο τύποι γαντιών, με ανοικτά άκρα δακτύλων ή με κλειστά, προστατεύουν από τον ήλιο, το κρύο καθώς και από την άγρια επιφάνεια ενός άξονα κουπιού. Όσο περισσότερες είναι οι ώρες της κωπηλασίας, τόσο πιο απαραίτητη καθίσταται και η χρήση γαντιών. Πέρα από την προστασία των χεριών μας, προσφέρουν και καλύτερη πρόσφυση στο κουπί, ώστε να μη γλιστράει.

Παπούτσια – κάλτσες

Τα παπούτσια είναι απαραίτητα για δύο λόγους: και για να προστατεύσουν τα πέλματά μας από την επαφή και την τριβή με τα ποδωστήρια του σκάφους, αλλά και για πιο άνετο και ασφαλές περπάτημα στην όποια παραλία χρειαστεί να βγούμε, ειδικά αν αυτή έχει βότσαλα, διάφορα ξύλα ή άλλα αντικείμενα που ξέβρασε η θάλασσα. Το νεοπρέν ενδείκνυται τόσο για τις κάλτσες όσο και για τα παπούτσια, τα οποία όμως θα πρέπει να διαθέτουν έξτρα λαστιχένιες ενισχύσεις στα δάχτυλα, τη φτέρνα και φυσικά σε όλο το πέλμα.

Ολόσωμη στολή  – Dry suit

Η ολόσωμη στολή είναι η πιο ακριβή και απόλυτα στεγανή λύση, παρατείνοντας το χρόνο παραμονής μας στο νερό. Μειονέκτημά της είναι ότι αν σε κάποιο σημείο της χαλάσει ή τρυπήσει, θα πρέπει να πεταχτεί, απαιτώντας πάλι υψηλό κόστος αντικατάστασης. Συνεπώς, ίσως να αποτελεί πιο συμφέρουσα επιλογή, από αυτή την άποψη, η χρήση ξεχωριστού Dry Top και παντελονιού, έναντι της ολόσωμης.

Σωσίβιο – PFD

Αυτό θα σε κρατήσει στην επιφάνεια της θάλασσας με ευκολία. Έχοντας τη δυνατότητα να επιπλέεις χωρίς σκέψη και χωρίς προσπάθεια, θα μπορείς πολύ ευκολότερα να διεκπεραιώσεις άλλες εργασίες, ενόσω είσαι στο νερό, όπως π.χ. το να επικοινωνήσεις μέσω κινητού ή το να αδειάσεις το σκάφος από τα νερά, εξοικονομώντας πολύτιμη ενέργεια. Τα περισσότερα PFD φέρουν τσέπες αποθήκευσης και σε κάποιες περιπτώσεις θήκη στην πλάτη για υδροδοχείο. Διαφέρει από τα κοινά σωσίβια μιας και θα πρέπει να μην σε ιδρώνει, να μην είναι πολύ ογκώδες στην πλάτη για να βοηθά στο roll και να έχει  βαθύ V στα πλάγια για να μην τραυματίζει μασχάλη και χέρι. Τέλος είναι καλό να έχει κάποιο έντονο, θερμό χρώμα, όπως κόκκινο ή πορτοκαλί, μιας και αυτά τα χρώματα βοηθούν στο να είμαστε ορατοί στην θάλασσα.

Μαχαίρι

Το μαχαίρι μας θα πρέπει να είναι μικρό, ανοξείδωτο, σε θήκη και δεμένο στο σωσίβιο. Η χρησιμότητά του έγκειται στο να μπορέσουμε να κόψουμε ένα σχοινί ρυμούλκησης ή σχοινί κουπιού που μπορεί να τυλιχτεί γύρω μας κατά τη διάρκεια κάποιας διάσωσης σε άσχημο καιρό. Μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για να αφαιρέσουμε τα μικρά πετραδάκια που είναι πολύ πιθανό να σφηνώσουν στην υποδοχή του skeg. Χρήσιμος είναι και ο σουγιάς καθώς και ένα μικρό κατσαβίδι, κάπου σε μια μικρή εργαλειοθήκη, ώστε να μπορέσουμε να βιδώσουμε κάποια βίδα, συνήθως αυτές που κρατάνε το κάθισμα του σκάφους, οι οποίες μερικές φορές έχουν μια τάση να χαλαρώνουν.

Σφυρίχτρα

Εάν βρεθείς σε δύσκολη θέση, η σφυρίχτρα είναι ο πιο σίγουρος τρόπος να καλέσεις σε βοήθεια κάποιον άλλον κωπηλάτη που βρίσκεται κοντά. Ακόμη, να ενημερώσεις τους υπολοίπους καγιάκερ για κάτι που δεν έχουν αντιληφθεί ή απλώς να τραβήξεις την προσοχή τους ώστε κατόπιν να επικοινωνήσεις μαζί τους με νοήματα, στη γλώσσα επικοινωνίας των καγιάκερ.

Σχοινί ρυμούλκησης

Υπάρχουν περιπτώσεις στη διάρκεια ενός ταξιδιού, όπου κάποιος κωπηλάτης της ομάδας δεν θα μπορεί να συνεχίσει την πορεία του, είτε λόγω κόπωσης, είτε λόγω τραυματισμού. Είναι επίσης πιθανό κάποιος να μην μπορεί να κρατήσει ευθύγραμμη πορεία ή η ταχύτητά του να είναι υπερβολικά χαμηλή και να πρέπει η ομάδα να βγει στη στεριά το συντομότερο δυνατό. Θα πρέπει λοιπόν κάποιος άλλος κωπηλάτης να τον ρυμουλκήσει μέχρι να φτάσει σε κάποιο ασφαλές μέρος. Η έλξη αυτή γίνεται με το σκοινί ρυμούλκησης, το οποίο δένεται στη μέση του κωπηλάτη που θα τραβήξει τον άλλο καγιάκερ. Το σκοινί δένεται στην πλώρη του ρυμουλκούμενου σκάφους, περνώντας τον πλαστικό κρίκο του tow line από την μπροστινή χειρολαβή του. Το μήκος του σκοινιού είναι συνήθως 10 ή 15 μέτρα για να μπορεί να αποσβένει τις απότομες κινήσεις των δύο σκαφών στο κύμα. Το σκοινί έχει πρόβλεψη με κρίκο για πολύ κοντινό δέσιμο των δύο σκαφών, στην περίπτωση που ο ρυμουλκούμενος κωπηλάτης αδυνατεί να ισορροπήσει. Για τις ρυμουλκήσεις εξ επαφής, η καλύτερη λύση είναι μία απλή θηλιά στο safety line του μπροστινό ντεκ, κοντά στο κόκπιτ, που περνάει και πάλι από την μπροστινή χειρολαβή του σκάφους που πρέπει να ρυμουλκηθεί.

“Ο ποιοτικός εξοπλισμός μπορεί να κάνει τη διαφορά στη συνολική εμπειρία και ασφάλεια της πλεύσης. Αποτελεί μία επένδυση εξίσου σημαντική με την επιλογή σκάφους και κουπιού. Συνεπώς, επιλέγουμε με προσοχή.”

Εξοπλισμός σκάφους

Ποδιά κόκπιτ

Η ποδιά κόκπιτ συγκαταλέγεται στον πλέον βασικό εξοπλισμό ενός καγιάκ, εξασφαλίζοντας τη στεγανότητα του κόκπιτ. Υπάρχει σε νάιλον για πιο καλοκαιρινή και ελαφριά χρήση -ενδεδειγμένη και για αρχάριους, ώστε να ξεκουμπώνει ακόμα πιο εύκολα-, σε νεοπρέν και σε άλλα υλικά όπως το aquatherm. Η επιλογή της απαιτεί σωστό υπολογισμό της περιφέρειας της μέσης μας και του ανοίγματος ή και σχήματος του κόκπιτ. Τέλος, μεγάλη προσοχή απαιτεί η κατάσταση της αδιάβροχης μεμβράνης που έχει εσωτερικά διότι όταν χαλάσει μειώνεται σημαντικά και η στεγανότητά της. Ορισμένα κόκπιτ σκαφών διαθέτουν χείλος με σχετικά αιχμηρό, γωνιώδες τελείωμα. Μας έχει συμβεί κάποιες νεοπρέν ποδιές να σκίζονται σαν τσιγαρόχαρτο από την επαφή με το cockpit rim, από την πρώτη κιόλας χρήση. Σε αυτή την περίπτωση, αν το cockpit rim του σκάφους μας δεν είναι στρογγυλεμένο αλλά σχετικά αιχμηρό (κάτι που συναντάται αποκλειστικά σε συνθετικά σκάφη), μπορούμε να προσθέσουμε κάποιο περιφερειακό λάστιχο (π.χ. μια σαμπρέλα από τροχό ποδηλάτου), ώστε να μην κάνουμε ζημιά στην ποδιά. Κάποιες ποδιές, ειδικά παλαιότερα μοντέλα, διέθεταν έξτρα ενίσχυση με χοντρό λάστιχο γύρω-γύρω, αλλά πλέον, για λόγους κόστους, αυτή η ενίσχυση δεν είναι πολύ διαδεδομένη.

Αντλία

Εάν δεν μπορέσεις να διατηρήσεις τη σταθερότητα του σκάφους από την ορμή κάποιου κύματος και ανατραπείς αλλά στη συνέχεια καταφέρεις -είτε με βοήθεια, είτε μόνος σου- να ξαναβρεθείς μέσα στο κόκπιτ, τότε θα ανακαλύψεις ότι έχει μετατραπεί σε μια μικρή πισίνα. Είναι ώρα να επέμβει η αντλία απάντλησης. Θα χρειαστεί αρκετός κόπος αλλά θα μπορέσει να αδειάσει μεγάλο μέρος του νερού, ώστε να κινηθείς με ασφάλεια. Εναλλακτικά, σε κάποια μοντέλα σκαφών μπορεί να τοποθετηθεί ποδοκίνητη αντλία ή και ηλεκτρική. Το μειονέκτημα της ηλεκτρικής αντλίας είναι η έξτρα πολυπλοκότητα, καθώς και ότι είναι πιθανό να χαλάσει κάποια στιγμή.

Πυξίδα

Η εφεύρεση της ναυτικής πυξίδας αποδίδεται στους Κινέζους, οι οποίοι άρχισαν να την χρησιμοποιούν για πλοήγηση κάποια στιγμή μεταξύ του 9ου και 11ου αιώνα και θεωρείται εδώ και αιώνες το πιο σημαντικό ναυτιλιακό βοήθημα για οποιοδήποτε πλωτό ανοίγεται στο πέλαγος. Στο καγιάκ η πυξίδα είναι απαραίτητη, μόνο εφόσον επιχειρείς ανοιχτά περάσματα. Ακόμα και αν οι πλεύσεις σου όμως είναι αποκλειστικά παράκτιες, είναι όμορφο να μπορείς να χαράξεις πορείες, κοιτάζοντας την πυξίδα και γνωρίζοντας ανά πάσα στιγμή που στοχεύει η πλώρη σου. Σε ορισμένα μοντέλα σκαφών υπάρχει στο ντεκ υποδοχή για τοποθέτηση σταθερής πυξίδας με βίδες και είναι μία πραγματικά όμορφη προσθήκη που αναδεικνύει και τον ναυτικό χαρακτήρα του σκάφους. Υπάρχουν όμως στο εμπόριο και πυξίδες που προσαρμόζονται εύκολα στο ντεκ, με λάστιχα που πιάνουν στα σκοινιά του σκάφους. Αυτές έχουν το πλεονέκτημα ότι μπορούν εύκολα να αφαιρεθούν και να αποθηκευτούν όταν δεν χρησιμοποιούνται, κάτι που παρατείνει τον χρόνο ζωής τους.

Φώτα πλεύσης

Η ασφάλεια της πλεύσης, αν κινείσαι νύχτα, έχει να κάνει με το φως που διαθέτεις. Το σύνηθες είναι ο φανός που προσαρμόζεται στον ώμο σου δεμένος στο σωσίβιο ώστε να φαίνεται από όσο το δυνατόν μεγαλύτερο εύρος μοιρών. Υπάρχουν όμως και πιο ισχυρά φώτα που προσαρμόζονται στο ντεκ. Συνιστάται όλα τα φώτα να έχουν λευκό φωτισμό.

Εφεδρικό κουπί

Για τα κουπιά έχουμε κάνει ήδη εκτενή αναφορά σε άλλο μας άρθρο, απλά θα πρέπει να σημειώσουμε ότι ένα δεύτερο κουπί επιβάλλεται να υπάρχει στο ντεκ, στην περίπτωση που το κύριο κουπί μας χαθεί ή υποστεί ζημιά. Σε ό,τι αφορά την τοποθέτησή του στο ντεκ, η μία προσέγγιση είναι να τοποθετείται στο εμπρός ντεκ, για ευκολότερη πρόσβαση, με μειονέκτημα, ωστόσο, την επιπλέον αντίσταση στον αέρα ή και την πιθανότητα σε κάποιο μεγάλο κύμα να φύγει και να μας χτυπήσει. Η δεύτερη προσέγγιση είναι να τοποθετείται στο πίσω ντεκ, όπου η πρόσβαση είναι δυσκολότερη και επιπλέον δυσχεραίνει ελαφρώς και την επανείσοδο στο cockpit, μετά από wet exit, αλλά δεν έχει τα μειονεκτήματα της τοποθέτησης εμπρός.

Πλωτήρας κουπιού

Εάν προτίθεσαι να κινείσαι μόνος σου στη θάλασσα, και ειδικότερα αν δεν γνωρίζεις roll ή δεν έχεις εξασκηθεί στις τεχνικές επανεισόδου στο σκάφος, είναι σημαντικό να υπάρχει αυτός ο φουσκωτός πλωτήρας που προσαρμόζεται στη μία λεπίδα του κουπιού. Με την άνωση που προσφέρει, το κουπί μετατρέπεται σε ένα σταθερό σημείο στήριξης, ώστε να μπορέσεις με ευκολία να ξαναμπείς στο σκάφος.

Καπνογόνο – βεγγαλικό

Αν βρεθείς σε επείγουσα κατάσταση, αναζητώντας εξωτερική βοήθεια, τα βοηθήματα για τον ευκολότερο εντοπισμό σου στη θάλασσα, είναι το καπνογόνο, την ημέρα, και το βεγγαλικό, τη νύχτα. Διαρκούν περίπου 45΄΄ έως 60΄΄, και το βεγγαλικό μπορεί να είναι ορατό μέχρι και στα 13 μίλια με καθαρό ουρανό. Λήγουν ανά τρία χρόνια και πρέπει να αντικαθίστανται. Επίσης, η χρήση τους απαιτεί κάποια εξοικείωση για να μην βρεθείς με καψαλισμένα δάχτυλα.

Φαρμακείο

Το θέμα «φαρμακείο», ως κομμάτι των πρώτων βοηθειών, είναι τεράστιο από μόνο του και χρήζει ξεχωριστού άρθρου. Ας αναφέρουμε εδώ ότι πάντα υπάρχει η πιθανότητα να πάει κάτι στραβά, είτε στη θάλασσα, είτε στη στεριά, οπότε ένα kit με τουλάχιστον τα βασικά είναι απαραίτητο. Γάζες, επίδεσμοι, ιώδιο, παυσίπονα, αντισταμινικά, μυοχαλαρωτικές κρέμες και χάπια, τσιμπιδάκι, ψαλίδι, γάντια είναι κάποια από τα φάρμακα, τα εργαλεία και τα αναλώσιμα που θα πρέπει να έχουμε μαζί μας, ειδικά αν πρόκειται να κάνουμε και διανυκτέρευση με το σκάφος μας. Δεν είναι, πάντως, καθόλου κακή ιδέα, να παρακολουθήσουμε και ένα σεμινάριο πρώτων βοηθειών, που θα μας προσφέρει πολύτιμες γνώσεις για την επιβίωσή μας στο υπαίθριο περιβάλλον. Πάντα υπάρχει και η πιθανότητα κάποιος φίλος κωπηλάτης να χρειαστεί τη βοήθειά μας.

Τελικά, μετά από αυτήν τη λίστα οι λάτρεις του shopping therapy απέκτησαν πολλούς λόγους για να είναι ευτυχισμένοι. Το δεδομένο, πάντως, είναι ένα. Στη θάλασσα δεν αφήνεις τίποτα στη θεά τύχη. Ο σωστός, ποιοτικός και καλά συντηρημένος εξοπλισμός και ο εξοπλισμός που γνωρίζουμε τη χρήση του, είναι βέβαιο ότι θα κάνουν τη ζωή μας στο υγρό στοιχείο ευκολότερη και ασφαλέστερη.


Διαβάστε ακόμη: