Οδηγός αγοράς καγιάκ: τι να προσέξετε

Άγγελος Μηνούδης

 

 

 

 

 

 

Το καλοκαίρι πλησιάζει και έχοντας συγκεντρώσει ένα ικανό ποσό χρημάτων έφθασε το πλήρωμα του χρόνου για να κάνουμε το όνειρό μας πραγματικότητα. Ένα όνειρο που περιλαμβάνει εμάς και τη θάλασσα. Αυτή τη φορά, όμως, δεν θα είμαστε απλοί λουόμενοι αλλά κωπηλάτες ενός όμορφου καγιάκ με το οποίο θα ξεχυθούμε και θα σαρώσουμε τις ακτές απολαμβάνοντας το υγρό στοιχείο από μια εντελώς διαφορετική οπτική γωνία, για όλον τον χρόνο.

Μιλώντας καθαρά για την αγορά ενός sea kayak (κλειστού τύπου, 4,9 μέτρων ή 16 ποδών και άνω, που είναι το συμβατικό όριο για να χαρακτηριστεί ένα σκάφος sea-kayak) και όχι ενός sit-on-top kayak (ανοιχτού τύπου) του οποίου η αγορά διέπεται από πολύ πιο εύκολα κριτήρια επιλογής, θα αναφέρουμε ορισμένες παραμέτρους οι οποίες θα οδηγήσουν τον υποψήφιο αγοραστή σε μια επιτυχημένη αγορά.

Συγκεκριμένα:

  • Επιλογή εμπορικού καταστήματος: Σε αυτό το στάδιο καλό θα είναι να γνωρίζετε πού θα απευθυνθείτε. Πηγαίνοντας σε ένα κατάστημα «με τα λεφτά στο χέρι» ή επισκεπτόμενοι κάποιο e-shop, είναι πολύ εύκολο να πέσετε θύμα του εμπόρου που προσπαθεί απλά να ξεστοκάρει όσα σκάφη διαθέτει στο μαγαζί ή την αποθήκη του, χωρίς να ενδιαφέρεται για το αν αυτό που προσπαθεί να σας πουλήσει είναι το σωστό για εσάς ή ακόμα και να πέσετε θύμα αισχροκέρδειας. Μια εκτενής διαδικτυακή έρευνα αλλά και, ιδανικά, η επικοινωνία με ανθρώπους που ασχολούνται σοβαρά με το αντικείμενο, χωρίς εμπορικές σκοπιμότητες, θα σας βοηθήσει να αποκτήσετε πολύτιμη γνώση ώστε να κάνετε μία καλή επιλογή. Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουμε τις τιμές της αγοράς, ώστε να μην πέσουμε θύματα αισχροκέρδειας (αληθινό παράδειγμα: το ίδιο ακριβώς σκάφος το βρίσκουμε καινούργιο με 1.000 ευρώ σε ένα κατάστημα, ενώ ένα άλλο κατάστημα το πουλάει 1.300 ευρώ μεταχειρισμένο!), και είμαστε προετοιμασμένοι να διαπραγματευτούμε και για κάτι καλύτερο. Προσοχή χρειάζεται στα πακέτα αγοράς. Όταν αγοράζουμε σκάφος εστιάζουμε αρχικά σε αυτό και όχι στο τί κουπί, σωσίβιο κ.λπ. μας δίνουν σαν δώρα. Μπορεί το συνολικό πακέτο να είναι δελεαστικό, αλλά δεν θα πρέπει να μας παρασύρει σε βιαστικές επιλογές. Υπάρχει πολύς χρόνος αργότερα για αγορά εξωτικού εξοπλισμού, εφόσον θέλουμε να «επενδύσουμε» στο αντικείμενο και δεν θα πρέπει η προσφορά π.χ. ενός πάμφθηνου κουπιού μαζί με το σκάφος, να θολώσει την κρίση μας. Τέλος, ο επαγγελματισμός ενός εμπόρου φαίνεται και από το after sales service. Τα καγιάκ είναι πολύ απλές κατασκευές, που σημαίνει ότι υπάρχουν ελάχιστα πρόσθετα εξαρτήματα για να χαλάσουν, ενώ κάποια από αυτά, όπως π.χ. τα λάστιχα και τα σκοινιά, που φθείρονται φυσιολογικά με την πάροδο του χρόνου, βρίσκονται πολύ εύκολα σε καταστήματα με ναυτιλιακά είδη. Όμως, για κάποια πιο εξειδικευμένα εξαρτήματα, όπως π.χ. το καρινάκι (skeg) ή το πηδάλιο, θα πρέπει ο έμπορος από όπου αγοράσατε το σκάφος να μπορεί να σας τα αντικαταστήσει σε περίπτωση που χρειαστεί, γλιτώνοντάς σας και από το σχετικό άγχος της αναζήτησης μέσω ίντερνετ.

  • Κατηγορία σκάφους: Υπάρχουν πολλές κατηγορίες σκαφών για τις οποίες μπορούμε να μιλάμε για ημέρες. Ορμώμενος όμως από την πλειονότητα των εμπορικών σκαφών που κυκλοφορούν και λαμβάνοντας υπόψη και τις ιδιαιτερότητες των ελληνικών θαλασσών θα έλεγα ότι ένα κλασικό sea kayak σε «σχήμα γόνδολας» (το κλασικό sit-in), από πλαστικό υλικό κατασκευής (PE, πολυαιθυλένιο) θα καλύψει για μεγάλο χρονικό διάστημα τις αρχικές σας ανάγκες ως κωπηλατών, βοηθώντας σας να εξελιχθείτε και επιτρέποντάς σας να κάνετε και μεγάλες αποστάσεις, χωρίς ιδιαίτερους συμβιβασμούς. Επίσης, ένα πλαστικό καγιάκ, πέρα από την πολύ χαμηλότερη τιμή αγοράς (ενδεικτικά, ένα αξιοπρεπέστατο expedition σκάφος 5.00-5.30μ. ξεκινάει από τα 1.000-1.100 ευρώ), θα μεταπωληθεί πολύ πιο εύκολα αν αποφασίσουμε κάποια στιγμή να το αποχωριστούμε. Τα πολυεστερικά σκάφη, από την άλλη, (σε ένα εύρος τιμών που ξεκινάει από τα 1.700-1.800 ευρώ και μπορεί να ξεπεράσει τις 3.000 ευρώ για τα κορυφαία brand της αγοράς), είναι η απόλυτη επιλογή για όσους έχουν υψηλές απαιτήσεις αλλά και το επίπεδο γνώσεων και δεξιοτήτων για να αντιληφθούν και να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες που τους παρέχουν. Έχοντας κατά νου κάτι που μας αρέσει, το διαθέσιμο budget αλλά και τους στόχους μας για τα επόμενα 2-3 χρόνια από τη στιγμή της αγοράς, περνάμε στο επόμενο στάδιο που αφορά τα σωματομετρικά κριτήρια επιλογής.

  • Σωματομετρικά κριτήρια: Ειλικρίνεια με τον εαυτό μας και ρεαλισμός. Ο σωματότυπός μας στη επιλογή σκάφους είναι ίσως το σημαντικότερο κριτήριο. Επιβάλλεται να επιλέξουμε ένα σκάφος στο οποίο θα χωράμε και θα νιώθουμε άνετα. Το σκάφος είναι όπως ένα υπόδημα, το οποίο δεν θα πρέπει να είναι ούτε πολύ μεγάλο, με αποτέλεσμα το πόδι να «κολυμπάει» μέσα, αλλά ούτε και πολύ μικρό, ώστε να μας σφίγγει και να μας ενοχλεί. Η πολύωρη κωπηλασία θα καταστεί ανυπόφορη έως αδύνατη αν δεν εφαρμόζουμε σωστά στο σκάφος και θα μας αναγκάσει να το πουλήσουμε άμεσα και όσο-όσο. Η δοκιμαστική κωπηλασία ενός σκάφους θα ήταν ιδανική, αλλά αν αυτό δεν είναι εφικτό απαιτήστε οπωσδήποτε να καθίσετε μέσα στο σκάφος για να δείτε πώς εφαρμόζετε. Επίσης, δώστε προσοχή στα ακόλουθα:

α) Θέση κωπηλάτη: Σημαντικό κριτήριο είναι, όπως είπαμε, να χωράτε στο σκάφος σχετικά εφαρμοστά αλλά σε καμία περίπτωση σφιχτά. Επίσης δώστε προσοχή σε τυχόν εξογκώματα, βίδες που προεξέχουν κ.λπ. που μπορεί να σας επηρεάζουν. Το κάθισμα θα πρέπει να είναι ανατομικό, με καλή στήριξη των μηρών, ώστε να μειωθεί η πιθανότητα να έχουμε κάποιο μούδιασμα των ποδιών στην πολύωρη κωπηλασία (“dead leg syndrome”). Ακόμα κι αν το κάθισμα απέχει από το τέλειο, ωστόσο, μπορούμε πολύ εύκολα με μικρές τροποποιήσεις να το φέρουμε ακριβώς στα μέτρα μας, μετά την αγορά.

β) Εσωτερικό ύψος: Πολύ σημαντικό κριτήριο. Όταν καθόμαστε μέσα, τα πόδια μας πρέπει να είναι ελαφρώς λυγισμένα, να πατάνε καλά τα πέλματα στα ποδωστήρια και το πάνω μέρος των μηρών μας να ακουμπάει εφαρμοστά αλλά όχι σφιχτά στα thigh braces (στηρίγματα  μηρών). Αν το ύψος κόκπιτ είναι επαρκές, ελέγξτε, πέρα από το πλάτος, και το μήκος του ανοίγματος του κόκπιτ. Αν το άνοιγμα του κόκπιτ έχει πολύ μικρό μήκος, η επανείσοδός σας στο σκάφος μετά από μία πτώση στη θάλασσα, θα είναι σχετικά δύσκολη αφού δεν θα μπορείτε να λυγίσετε τα πόδια για να ξαναμπείτε. Και εδώ όμως παίζουν ρόλο οι διαστάσεις μας, π.χ. ένας κωπηλάτης με μακριά ή και χοντρά πόδια θα δυσκολευτεί πολύ περισσότερο να ξαναμπεί στο σκάφος σε σχέση με κάποιον άλλον με πιο κοντά ή λεπτά κάτω άκρα.

γ) Στεγανότητα σκάφους και εσωτερική διαμόρφωση: Ελέγχουμε τα λαστιχένια καπάκια των στεγανών διαμερισμάτων, αν κλείνουν εύκολα και αν εφαρμόζουν σωστά. Προσέχουμε, επίσης, τα ενδιάμεσα διαχωριστικά διαφράγματα (μπουλμέδες) να είναι σωστά μονωμένα, ώστε να μην μπορεί να περάσει το νερό από το ένα διαμέρισμα στο άλλο. Η στεγανότητα ενός καγιάκ είναι πολύ σημαντική για την ασφάλειά μας στην θάλασσα. Ωστόσο, σπανίως, ειδικά στα πλαστικά σκάφη, υπάρχει απόλυτη στεγανότητα. Μία πολύ μικρή ποσότητα νερού στα στεγανά διαμερίσματα δεν θα πρέπει να μας προβληματίσει (ούτως ή άλλως τα πράγματά μας θα τα έχουμε τοποθετήσει σε στεγανούς σάκους). Η εσωτερική διαμόρφωση είναι επίσης πολύ σημαντική. Ένα τεράστιο κόκπιτ π.χ. σε μια πιθανή ανατροπή θα γεμίσει με πολύ μεγαλύτερο όγκο νερού, πράγμα ανεπιθύμητο. Επίσης, ο αριθμός των στεγανών διαμερισμάτων πέρα από ασφάλεια λόγω της εφεδρικής πλευστότητας, προσφέρει και πρακτικότητα για την αποθήκευση διαφόρων αντικειμένων που θέλετε να έχετε μαζί σας.

Κλείνοντας, ο καλύτερος σύμβουλος πέρα από την προσωπική σας έρευνα αγοράς και αξιολόγηση, είναι ένας φίλος που ίσως έχει το σκάφος που θέλετε να αγοράσετε και έτσι θα μπορέσετε να το κωπηλατήσετε, ή κάποιος έμπειρος κωπηλάτης που έχει κωπηλατήσει πολλά και διαφορετικά σκάφη, με πολλά μίλια στο ενεργητικό του, και θα μπορέσει να καταλάβει σε ποιό στάδιο βρίσκεστε και ποιές είναι οι ανάγκες σας, ώστε να σας καθοδηγήσει ανάλογα. Να θυμάστε ότι εχθρός του καλού είναι το καλύτερο και πάντα κάποιο σκάφος θα κερδίζει σε κάποια σημεία και θα χάνει σε κάποια άλλα. Η όσο το δυνατόν πιο ολοκληρωμένη έρευνα και η αγάπη σας για το θαλάσσιο καγιάκ θα σας οδηγήσει σε μία σωστή επιλογή, βάζοντας τα θεμέλια για μία μακρόχρονη και απολαυστική ενασχόληση με αυτό το εκπληκτικό σπορ. Προγραμματίστε την έρευνά σας αρκετό καιρό προτού αγοράσετε οτιδήποτε για να έχετε επιτυχία. Οι ελληνικές, και όχι μόνο, θάλασσες σας ανήκουν, απολαύστε τες με ασφάλεια και χαρά!

 

 

 

 


Διαβάστε ακόμη: