Johan Wirsén: Ένα καγιάκ το επιλέγεις με τα μάτια και την καρδιά σου

O Johan Wirsén είναι μία διαπρεπής προσωπικότητα στον χώρο του θαλασσίου καγιάκ παγκοσμίως. Είναι ένας άνθρωπος που έχει συνδέσει το όνομά του με τη ναυπήγηση πολλών και ξεχωριστών σκαφών και ιδιαίτερα με τη σχεδίαση των Rebel. Διατηρώντας ως ομάδα μία συχνή επικοινωνία μαζί του τα τελευταία χρόνια, ζητήσαμε από τον Johan μια συνέντευξη γύρω από τα Rebel, τη φιλοσοφία τους καθώς και για το θαλάσσιο καγιάκ γενικότερα. Εκείνος ανταποκρίθηκε αμέσως και έχουμε τη χαρά να μοιραστούμε μαζί σας τις απαντήσεις του.


 

SEGT: Johan σε ευχαριστούμε καταρχάς για τη συνέντευξη αυτή. Τα Rebel μετρούν ήδη σχεδόν μία δεκαετία στην αγορά, αποκτώντας όλο και περισσότερους οπαδούς ανά τον πλανήτη, απαιτητικούς καγιάκερ αλλά και ανθρώπους που θέλουν απλώς να απολαμβάνουν την εμπειρία του sea-kayaking. Που πιστεύεις ότι οφείλεται η επιτυχία των Rebel;

Johan Wirsén: Πρώτα από όλα θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για την εμπιστοσύνη που δείξατε στη Rebel, καθώς είστε πλέον μέλος της ομάδας μας. Στην ερώτησή σας, θα μπορούσατε να απαντήσετε εύκολα και εσείς οι ίδιοι, καθώς πλέον είστε κομμάτι της οικογένειας Rebel.

Προσωπικά, πιστεύω ότι η επιτυχία της Rebel οφείλεται στο γεγονός ότι προσαρμόσαμε το μέγεθος των σκαφών μας στο σωματότυπο του εκάστοτε κωπηλάτη. Πέρασαν πολλά χρόνια από τότε που συνειδητοποίησα για πρώτη φορά ότι η συνολική αίσθηση της κωπηλασίας ενός καγιάκ γινόταν μία πραγματικά υπέροχη εμπειρία, μόνο εφόσον ένιωθα το σκάφος ως προέκταση του σώματός μου.

Ειδικότερα μάλιστα, παρατηρούσα συχνά γυναίκες να κωπηλατούν υπερμεγέθη σκάφη, ακατάλληλα για τις διαστάσεις τους. Η αγορά είναι γεμάτη από καγιάκ σχεδιασμένα από μεγαλόσωμους, μεσήλικες άνδρες και ως εκ τούτου τα σκάφη αυτά είναι συχνά υπερβολικά μεγάλα σε διαστάσεις. Επιπλέον, θεωρώ ότι ένας κωπηλάτης έχει πολύ καλύτερη αίσθηση του σκάφους όταν κάθεται σχετικά «μέσα» στο νερό και όχι όταν επιπλέει πάνω από την επιφάνεια, κάτι το οποίο λάβαμε σοβαρά υπόψη μας.

Πιστεύω, επίσης, και ελπίζω ότι στη Rebel πετύχαμε μία καλή ισορροπία ανάμεσα στην ποιότητα, την επιλογή των διαθέσιμων υλικών κατασκευής και την τιμή των σκαφών μας. Ας μην ξεχνάμε και ότι ένα καγιάκ θα πρέπει να σου αρέσει όταν το βλέπεις και θα πρέπει να νιώθεις «ερωτευμένος» μαζί του, συνεπώς η σχεδίασή του είναι σημαντική, ενώ θα πρέπει να αντέχει και στον χρόνο. Είμαι επίσης πολύ ικανοποιημένος που μπορούμε και κατασκευάζουμε τα Rebel στην Ευρώπη, από όπου προμηθευόμαστε και όλα τα υλικά κατασκευής.

“Τα υλικά με τα οποία δουλεύουμε σήμερα εξελίσσονται διαρκώς, ενώ ταυτόχρονα αναπτύσσεται και η τεχνολογία κατασκευής των σκαφών.”

SEGT: Θα έλεγες ότι τα περιθώρια εξέλιξης της κλασικής γροιλανδικής γάστρας έχουν εξαντληθεί ή θεωρείς ότι μπορεί να δούμε κάποιες μικρές διαφοροποιήσεις τα επόμενα χρόνια;

Johan Wirsén: Θα έλεγα ότι η εξέλιξη είναι συνυφασμένη με την οποιαδήποτε ανθρώπινη δραστηριότητα. Συνεπώς, πιθανότατα θα δούμε και νέες σχεδιαστικές προσεγγίσεις στο μέλλον. Η δική μου διαδρομή στη σχεδίαση των καγιάκ «γροιλανδικού τύπου» ξεκίνησε αρχικά ακολουθώντας παραδοσιακά σχέδια, διαστάσεις και μετρήσεις των σκαφών αυτών αλλά πολύ σύντομα αντιλήφθηκα ότι παραείμαι ψηλός και συγχρόνως όχι ιδιαίτερα δυνατός σωματικά, στοιχεία που με εμπόδισαν να εναρμονίσω τις φυσικές μου προδιαγραφές με αυτές των σκαφών. Ως αποτέλεσμα αυτού, ξεκίνησα να πειραματίζομαι ιδιαίτερα με το σχήμα και το εκτόπισμα της γάστρας, ώστε να πετύχω την αίσθηση που θα μου ταίριαζε και θα μου άρεσε.

Έπειτα, ας σημειώσουμε ότι δεν υπάρχει μία και μόνο κλασική γροιλανδική γάστρα. Ιστορικά, στην ακτογραμμή της Γροιλανδίας, όπως και στη δική μας ακτογραμμή της Σουηδίας, σχεδόν κάθε παραθαλάσσιος οικισμός διέθετε και το δικό του ξεχωριστό σκάφος, προσαρμοσμένο στις απαιτήσεις και τις ανάγκες του. Και είναι πραγματικά εντυπωσιακό όταν το ανακαλύπτεις αυτό και όταν συμμετέχεις κι εσύ σε αυτή την παράδοση. Ως συνέχεια αυτού του ταξιδιού, αυτή τη στιγμή εργάζομαι πάνω στη σύγχρονη απόδοση ενός μικρού κωπήλατου σκάφους με ιστορία 1000 χρόνων, το οποίο εμπνέεται από την παράδοση των Sàmi, μίας φυλής αυτόχθονων κατοίκων της Σουηδίας.

SEGT: Σε συνάρτηση και με την προηγούμενη ερώτηση, τι καινοτομίες ή βελτιώσεις πιστεύεις ότι θα δούμε στην εξέλιξη των θαλάσσιων καγιάκ κατά τα επόμενα χρόνια και σε ποιους τομείς (π.χ. στα υλικά, τη διαμόρφωση του ντεκ κ.λπ.);

Johan Wirsén: Όπως το αντιλαμβάνομαι, σε μεγάλο βαθμό σχετίζεται με τα οικονομικά μεγέθη. Τα υλικά με τα οποία δουλεύουμε σήμερα εξελίσσονται διαρκώς, ενώ ταυτόχρονα αναπτύσσεται και η τεχνολογία κατασκευής των σκαφών. Παρεμπιπτόντως, αυτή την περίοδο ασχολούμαι και με το έργο της κατασκευής ενός καγιάκ από ανοξείδωτο ατσάλι, το οποίο θα ζυγίζει γύρω στα 20-25 κιλά.

SEGT: Φαίνεται ότι τα τελευταία χρόνια το sea-kayaking έχει ανακτήσει ένα μέρος της δημοφιλίας του, ως άθλημα περιπέτειας, αλλά επισκιάζεται από άλλα paddlesports όπως είναι π.χ. το SUP. Τελικά, σε ποιους απευθύνεται το sea-kayaking και πώς θα μπορούσε να αποκτήσει ακόμα μεγαλύτερη διάδοση;

Johan Wirsén: Ποια θεωρείται η αποδεκτή τιμή για ένα καγιάκ; Οι άνθρωποι και οι τάσεις διαρκώς αλλάζουν. Τα τελευταία δύο χρόνια με την πανδημία στη Σουηδία, οι πωλήσεις των καγιάκ αυξήθηκαν σημαντικά. Οι άνθρωποι θέλησαν απλώς να βρεθούν πιο κοντά στη φύση. Το καγιάκ είναι ένα πραγματικά εκπληκτικό μέσο για να εξερευνήσεις τη φύση από κοντά, να νιώσεις ότι είσαι κομμάτι της. Δεν θεωρώ ότι θα πρέπει να διαχωρίζουμε ή να βάζουμε στεγανά στις διάφορες κατηγορίες των κωπηλατικών αθλημάτων. Ο καθένας μπορεί να δοκιμάσει και να ανακαλύψει αυτό το κωπηλατικό σπορ που τον εκφράζει, που τον ευχαριστεί και που του δίνει τη δυνατότητα να εξελιχθεί. Είναι αλήθεια ότι πολλοί από εμάς ονειρεύονται μια μεγάλη, πολυήμερη αποστολή, αλλά τελικά, τις περισσότερες φορές, εκείνη η μικρή εξόρμηση στην πιο κοντινή μας παραλία είναι αυτή που μας δίνει και την περισσότερη ευχαρίστηση.

SEGT: Ποιες ήταν οι κύριες προτεραιότητές σου κατά τη σχεδίαση των Rebel και με ποιον τρόπο μπορεί ένας ναυπηγός να διαχειριστεί τους συμβιβασμούς που προκύπτουν; Μπορεί ένα σκάφος να είναι ταυτόχρονα σταθερό, φιλικό, γρήγορο αλλά και άμεσο σε απόκριση;

Johan Wirsén: Όπως σωστά αναφέρατε, ως σχεδιαστής έρχεσαι αντιμέτωπος με την έννοια του συμβιβασμού την οποία θα πρέπει να διαχειριστείς. Χωρίς να μπω σε μεγαλύτερη εμβάθυνση, μπορούμε να πούμε ότι αυξάνοντας τη σταθερότητα χάνεις σε ταχύτητα, ενώ ταυτόχρονα αυξάνεις την ασφάλεια όσο ο άνεμος και η θάλασσα ανεβαίνουν σε ένταση και κυματισμό. Χαμηλώνοντας το κέντρο βάρους, πετυχαίνεις μεγαλύτερη σταθερότητα για τον κωπηλάτη, χωρίς να χρειάζεται να αυξήσεις το πλάτος του καγιάκ. Σε ό,τι αφορά δε τη μέγιστη ταχύτητα, δεν αποτελεί προτεραιότητα για μένα. Περισσότερο με ενδιαφέρει να μειώσω την υδροδυναμική αντίσταση στο φάσμα των 3,5 – 4 κόμβων, που αποτελεί και την ταχύτητα στην οποία κωπηλατούν οι περισσότεροι και μπορούν να διατηρήσουν ακόμα και στις μεγαλύτερες αποστάσεις. Έπειτα, αν έχεις καλή επαφή με το σκάφος σου, το νιώθεις ακόμα πιο σταθερό και ακόμα πιο ασφαλές. Το Ilaga για παράδειγμα, είναι ένα από τα πιο εύκολα σε συμπεριφορά και χειρισμό σκάφη σε αυτό το φάσμα ταχύτητας. Βασική αρχή για μένα κατά τη σχεδίαση των Rebel ήταν να καταφέρω να σχεδιάσω σκάφη τα οποία να θέλω να κωπηλατώ ο ίδιος, να μου αρέσει η αίσθησή τους.

“Μέσα στο 2022, θα είναι έτοιμη μία εκδοχή του Gnarly Dog με υπερυψωμένο ντεκ, για πιο μεγαλόσωμους κωπηλάτες.”

SEGT: Θα μπορούσες να μας δώσεις μία γενική έστω εικόνα αναφορικά με το τι έχουμε να περιμένουμε από τη Rebel τα επόμενα χρόνια;

Johan Wirsén: Μέσα στο 2022, θα είναι έτοιμη μία εκδοχή του Gnarly Dog με υπερυψωμένο ντεκ, για πιο μεγαλόσωμους κωπηλάτες. Επεξεργάζομαι, επίσης, ένα καινούργιο σχέδιο, ένα καγιάκ για νεότερους κωπηλάτες, για εφήβους. Δεν είμαι βέβαιος, ωστόσο, για το πότε θα καταφέρουμε να το βγάλουμε στην αγορά, καθώς η ζήτηση για τα υπάρχοντα μοντέλα είναι ήδη πολύ μεγάλη.

SEGT: Johan, εννοείται ότι θα χαρούμε να σε φιλοξενήσουμε και να κωπηλατήσουμε μαζί στις ελληνικές θάλασσες. Μια τελευταία ερώτηση. Αντιλαμβανόμαστε ότι όλα τα Rebel είναι πνευματικά σου παιδιά. Υπάρχει όμως κάποιο μοντέλο από τη γκάμα στο οποίο έχεις ιδιαίτερη αδυναμία και γιατί;

Johan Wirsén: Το Ilaga. Απλώς διότι το σχεδίασα για τον εαυτό μου, με βάση τις συνθήκες, τις απαιτήσεις και τις γνώσεις που διέθετα τότε. Είχα ήδη σχεδιάσει και κατασκευάσει μερικά καγιάκ πριν το Ilaga, αλλά αφιέρωσα πολλή προσοχή και προσπάθεια για να μπορέσω να μετατρέψω όλη μου την εμπειρία σε ένα σκάφος για τον εαυτό μου. Οι διαστάσεις μου είναι 1,89 ύψος και 85kg. Και σήμερα που μιλάμε, παίρνω το Ilaga ακόμα και για 2ήμερες εξορμήσεις, καθώς έχει ικανοποιητικούς αποθηκευτικούς χώρους για τον εξοπλισμό που απαιτείται σε ένα 2ήμερο. Για μεγαλύτερα ταξίδια προτιμώ το Husky μου, το οποίο έχει περισσότερους χώρους.

Το Ilaga όμως είναι το σκάφος, με το οποίο πιθανότατα θα είμαι για πάντα ερωτευμένος, καθώς μου έχει προσφέρει πολύ περισσότερα από την ίδια την εμπειρία της κωπηλασίας. Αυτό το καγιάκ ήταν η αφορμή να συναντήσω πολλούς και ταλαντούχους κωπηλάτες, να μάθω περισσότερα για την κωπηλασία, να αποκτήσω νέες δεξιότητες και να μάθω ακόμα περισσότερα για το πώς ένα καγιάκ δουλεύει στο νερό.