«Χοντρο…πάθεια» και kayak

 
Γιάννης Παπαπαναγιώτου

 

 

 

 

 

 

 

Ε λοιπόν ναι, είναι αλήθεια ότι αποφεύγω συστηματικά να βρεθώ αντιμέτωπος με τον ολόσωμο καθρέφτη του σπιτιού. Όχι βέβαια για τον λόγο που οι περισσότεροι φαντάζονται, αφού έχει περάσει καιρός από την εποχή που ήλπιζες το είδωλο απέναντί σου να έχει κάποια σχέση με τον Αλέν Ντελόν. Με τη βεβαιότητα πια ότι το «Άλλ’ αντ’ άλλων» είναι αυτό που θα απεικονιστεί στο γυάλινο μεταφραστή, το τελευταίο που σε ενδιαφέρει είναι η αισθητική του θέματος. Η δυστυχία προέρχεται από την έλλειψη άμεσης επαφής των ποδιών με το πάτωμα του σπιτιού εμπρός στον καθρέφτη. Κι αυτό διότι ενδιάμεσα παρεμβάλλεται μια φονική συσκευή, γεννήτρια τύψεων, ηγέτης του οπτικού bullying που ακούει στο τρομακτικό όνομα «ζυγαριά».

Τώρα που τα νούμερα έχουν γίνει σταθερά τριψήφια, το τσίπουρο και το μεζεκλίκι παίρνουν τη διάσταση απαγορευμένου καρπού και η βρώση τους αποτελεί αιτία εκδίωξης από τον παράδεισο των καλλίγραμμων σωμάτων, ανοίγουν θέματα που ένας αδύνατος μάλλον δεν θα διανοηθεί καν ότι υπάρχουν. Και βέβαια δεν μιλώ για τις κακοπροαίρετες συμβουλές κάποιων που προκύπτουν από την υπέρβαρη κατάσταση μου σε συνδυασμό με την, αν μη τι άλλο, ώριμη ηλικία και τις πιθανότητες βίαιου επεισοδίου υγείας, -που σαφώς πάντα αφορούν μόνο τους άλλους! Μιλώ για το φλέγον θέμα που είναι η σχέση μου με το καγιάκ.

 

Διότι φίλε μου, εσύ που ποτέ δεν αρνήθηκες ένα πιάτο φαΐ παραπάνω, δεν μπορείς να δεις ένα σκάφος όμορφο, που να σε εξιτάρει, και ελαφρά τη καρδία να πεις «τυλίξτε το παρακαλώ, θα το πάρω». Γιατί όσο περισσότερα κιλά, τόσο λιγότερες οι επιλογές αγοράς ενός καγιάκ και αυτό απαιτεί ιδιαίτερο και επίπονο ψάξιμο. Ένας ογκώδης και βαρύς κωπηλάτης πρέπει να μπορεί να μπει, να βγει, να χωρέσει στο κόκπιτ, να μείνει άνετα για ώρες μέσα στο σκάφος και να νιώσει κάποια σταθερότητα σε ταραγμένη θάλασσα. 

Η ανάλυση του τρόπου επιλογής ενός σκάφους αναλύεται πλήρως και πολύ όμορφα στο άρθρο Οδηγός αγοράς καγιάκ του συνκωπηλάτη Άγγελου Μηνούδη. Έτσι, εμείς θα επικεντρωθούμε μόνο σε αυτά τα σημεία που μας αφορούν άμεσα, έχοντας σαν παράδειγμα έναν κωπηλάτη με ύψος 1,87 και βάρος 110 κιλά (σαν κάτι να μου θυμίζει!).

Αρκετοί κατασκευαστές περιλαμβάνουν στην γκάμα τους και κάποιο μοντέλο HV (High Volume) δηλαδή μεγάλης χωρητικότητας. Αυτή είναι μάλλον η κατηγορία που μας αφορά αλλά χωρίς να παίρνουμε και όρκο ότι οπωσδήποτε κάθε τέτοιο σκάφος μας κάνει. Κι αυτό διότι άλλοι κατασκευαστές δίνοντας τον χαρακτηρισμό HV, αυτός αφορά στον όγκο του κόκπιτ και τον διαθέσιμο χώρο για τον κωπηλάτη, ενώ άλλοι μιλούν για High Volume δίνοντας την έμφαση στους χώρους αποθήκευσης που σχετίζονται και με τον χρόνο που μπορείς να ταξιδεύεις, λόγω της αυτονομίας που σου παρέχουν τα πολλά εφόδια (πολυήμερα expedition). Αυτό βεβαίως έχει κάποιο τίμημα στον διαθέσιμο χώρο του κόκπιτ.

Το να χωρέσεις άνετα σημαίνει πρώτα ότι θα πρέπει να μπεις μέσα και να βγεις χωρίς τεχνικές Yogi αλλά απλά να υπάρχει χώρος να περάσουν τα πόδια σου μέσα στο σκάφος. Σε αντίθετη περίπτωση, η δυσκολία του μπες-βγες σε μια κυματώδη παραλία καταλήγει στο λυπηρό θέαμα του φαινομένου «της οκνηρής φώκιας», που σέρνεται στην κροκάλα με εγκλωβισμένα πόδια στο πλαγιασμένο καγιάκ. Το δακτυλίδι του κόκπιτ λοιπόν και οι διαστάσεις του (Σχήμα 1) πρέπει να είναι ικανές για αυτή την κίνηση και η συνήθης σωστή διάσταση για εμάς είναι τα λεγόμενα Big-deck δηλαδή από 85 πόντους και άνω μήκος το Α και από 45 πόντους και άνω το Β.

Επίσης βασικό ρόλο στην εύκολη είσοδο και στην πολύωρη παραμονή μέσα στο σκάφος παίζει η απόσταση Κ (Σχήμα 2) που για εμάς σημαίνει από 33 πόντους και πάνω εσωτερικό ύψος.

Αφού λοιπόν καταφέρεις να μπεις μέσα θα πρέπει να νιώσεις άνετα έχοντας σωστή επαφή με τα σημεία P, T και S  (Σχήμα 1) που είναι αντιστοίχως τα ποδωστήρια, οι βάσεις μηρών και το κάθισμα με την πλάτη του, γεγονός που αποτελεί αδιαπραγμάτευτη συνθήκη για να ελέγχεις το σκάφος. Και εδώ ανακύπτει ένα ακόμη θέμα που αφορά το σωματότυπο του ογκώδους κωπηλάτη.

Διότι υπάρχει βαρύς και ογκώδης τύπου «μελομακάρονο» αλλά και άλλος τύπου «κριτσίνι».

Ο μεν πρώτος με «οβελιξοειδές» σχήμα πιθανόν να κουμπώσει στα P και Τ αλλά να εφαρμόζει τόσο «αυστηρά» στα πλαϊνά του κόκπιτ που στο πρώτο φτάρνισμα το σκάφος… «να ανοίξει στα δύο!» (τρόπος του λέγειν πάντα). Ο δεύτερος που τα κιλά τα έχει απλωμένα σε μπόι, θα μπει μέσα, δεν θα προβληματιστεί στο κάθισμα αλλά πολύ πιθανόν τα πόδια του (απόσταση C στο Σχ. 2) να προσπεράσουν τα ποδωστήρια P και να φτάσουν να πιέζουν τον μπουλμέ/bulkhead (F στο Σχ. 2) με επιμονή μετροπόντικα. Μπορεί επίσης να υπάρξει ένας ενδιάμεσος σωματότυπος με ιδιαίτερο χαρακτηριστικό τα παχιά πόδια, όπου επίσης απαιτείται ογκώδες κόκπιτ και μεγάλο Κ (Σχ. 2).

Ας θεωρήσουμε ότι βρέθηκε το ιδανικό σκάφος στο σωματότυπό σου και μπορείς ξεκούραστα και για ώρες να κωπηλατείς για τον αγαπημένο σου προορισμό. Οι συνθήκες αλλάζουν, ο καιρός ανεβαίνει και βρίσκεσαι να παλεύεις τη φρέσκια θάλασσα με σύμμαχο τις δεξιότητές σου. Εκεί λοιπόν, μια διογκωμένη κοιλιά τύπου «εκτονωμένος αερόσακος» θα αλλάξει τα δεδομένα της σταθερότητας και θα δυσχεράνει το έργο του επίδοξου κωπηλάτη με απειλές για άμεση εμπειρία δροσερής κατάδυσης, γεγονός που ένας αδύνατος κωπηλάτης με το ίδιο σκάφος ούτε που θα το αντιληφθεί.

Όταν ο ναυπηγός που σχεδίασε το σκάφος αναφέρει στοιχεία φορτίου του σκάφους, τον νου μας. Αναφέρει το συνολικό μέγιστο επιτρεπόμενο φορτίο που σημαίνει τον κωπηλάτη συν όλες τις αποσκευές και τον εξοπλισμό του, για παράδειγμα 140 κιλά σύνολο. Αναφέρει επίσης και το εύρος βάρους κωπηλάτη, για παράδειγμα από 75 έως 110 κιλά, που είναι και το πλέον σημαντικό. Εάν τα κιλά σου υπερβαίνουν το πάνω όριο, έχεις ήδη υπογράψει συμβόλαιο με την αστάθεια. Μια προσπάθεια ανάλυσης των στοιχείων που το προκαλούν αυτό, από ναυπηγική σκοπιά, θα απαιτούσε αρκετές σελίδες και θα έληγε άδοξα και σύντομα την ανάγνωση του παρόντος άρθρου, λόγω υπερθέρμανσης του εγκεφάλου μας.

Το μόνο που θα μπορούσε να αναφερθεί σαν πειστήριο της σοβαρότητας του θέματος είναι ο πίνακας στο σχήμα 3, ο οποίος ουσιαστικά είναι η ταυτότητα του κάθε σκάφους και μπορείς μέσω αυτού να καταλάβεις τι σε περιμένει. Ονομάζεται διάγραμμα σταθερότητας και εξηγεί πως αντιδρά σε διαφορετικές περιπτώσεις το σκάφος όταν δέχεται πίεση από το πλάι, τι δύναμη αντίστασης στην ανατροπή έχει και μέχρι ποια γωνία κλίσης το παλεύει μέχρι να σε αδειάσει στα γαλανά νερά του Αιγαίου.

Σχήμα 3:

Πηγή: www.tideraceseakayaks.co.uk

Η κάθετη μπάρα αριστερά δείχνει σε λίμπρες ανά πόδι τη δύναμη αντίστασης της γάστρας σε μια ασκούμενη πλευρική δύναμη για κάθε διαφορετική περίπτωση (χρωματιστές γραμμές) του πίνακα δεξιά πάνω. Από την οριζόντια διακεκομμένη των 0 μοιρών και πάνω οι δυνάμεις έχουν θετικό πρόσημο ενώ από εκεί και κάτω οι δυνάμεις ολοκληρώνουν την ανατροπή. Η οριζόντια μπάρα δείχνει σε ποιες μοίρες γωνίας του σκάφους συμβαίνουν όλα αυτά, οπότε ουσιαστικά δείχνει τα περιθώρια της γάστρας διότι από την κορυφή του διαγράμματος και προς τα κάτω δεξιά χρειάζεται στήριξη με το κουπί.

Στις διάφορες περιπτώσεις που εξετάζει ο ναυπηγός θα δούμε ότι ο ελαφρύς κωπηλάτης των 150 λιμπρών ή 68 κιλών («αποστεωμένος»!) με φορτωμένο το σκάφος έχει το πιο χαμηλό κέντρο βάρους (ένας πόντος διαφοράς ύψους του κέντρου βάρους είναι αισθητός)  και είναι πιο σταθερός, σε αντίθεση με τον πιο βαρύ των 200 λιμπρών ή 91 κιλών (σιγά τον βαρύ!) χωρίς φορτίο, ο οποίος θα δει να συμβαίνουν όλα πιο νωρίς. Και να φανταστούμε ότι το συγκεκριμένο σκάφος του διαγράμματος έχει σαν πάνω όριο κωπηλάτη τα 105 κιλά.

 

Σαν κερασάκι στην τούρτα θα έπεφτε στο τραπέζι και ένα ακόμα δεδομένο στην επιλογή σκάφους που μπορεί να μας υποστηρίξει σχεδιαστικά, το οποίο είναι και το πόσο ενεργοβόρο είναι και κατά συνέπεια και αργό σε σύγκριση με άλλα.

Εν κατακλείδι:

Όταν έχεις πάθει… «Χοντρός», προτείνονται οι παρακάτω ενέργειες.

  1. Ιδανικά αναζητάς το ψυχικό σθένος που θα ελέγξει τις βουλιμικές διαθέσεις, θα εξαφανίσει ικανό αριθμό κιλών από το σώμα σου, θα καταστήσει την ανάγνωση αυτού του άρθρου μια ψύχραιμη και εποικοδομητική ενημέρωση και θα ανοίξει το εύρος επιλογών σκάφους κατά πολύ.
  2. Εάν επιμένεις στην λογική του υπογράφοντος με το δόγμα «τρώω άρα υπάρχω» θα πρέπει να κάνεις αρκετές δοκιμές μοντέλων και, όπως κι ο Άγγελος αναφέρει στο άρθρο του, να συζητήσεις με έμπειρους κωπηλάτες που δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο εμπορικό συμφέρον, ώστε να καταλήξεις σε μια επιτυχημένη επιλογή.

Διαβάστε ακόμη: